home Cyklo výbava, Testy Velký test světel Knog Blinder Arc & Blinder Road

Velký test světel Knog Blinder Arc & Blinder Road

Existují značky sportovních doplňků, které snadno přehlédnete nebo si je mnohdy spletete s jinými výrobci a pak jsou takové, jejichž produkty mají svou vlastní tvář a proto každý, kdo se s nimi alespoň jednou setkal, je napříště okamžitě pozná! Přesně takové jsou i produkty Knog, u nichž jsme chtěli zjistit, zda se zde osobitý design a zpracování snoubí i s patřičnou kvalitou a výkony.

Knog je dnes již poměrně velkou značkou, která pochopitelně nabízí víc než jen pár světýlek a blikaček, i když u nich to celé začalo. Jen tak pro zajímavost – značka Knog vznikla v roce 2003, založili ji pánové Hugo Davidson a Malcolm McKechnie a své kořeny má u protinožců v Austrálii.

Do povědomí cyklistické veřejnosti se zapsala v první řadě jednoduchými blikačkami Frog Strobe zalitými v silikonu s očkem a háčkem, které byly převratné jednoduchostí svého použití. Knog dnes nabízí jak celou řadu řešení osvětlení nejen pro kolařinu, ale také bohatou zásobu cyklistického vybavení či doplňků. Jsou to zejména zámky, nářadí a cyklocomputery.

Knog Blinder Arc 640 - testKnog Blinder Arc 640

Které si vybrat?

Světýlka Knog mě lákala již delší čas a jsem rád, že se mi konečně naskytla příležitost si jich pár vyzkoušet. Minulý rok jsem se v rámci prezentace novinek Ghost, Lapierre, Cratoni, Salsa a také Knog 2016 zahleděl dlouze do katalogu a vybral si pár modelů, co mě zaujaly. Hodně lákavý mi přišel kompaktní reflektor Knog Blinder Road s dvojicí čoček (jedna do dálky, druhá do šířky) a hned vzápětí v mém hledáčku červeně zablikal jednoduchý výkonný reflektor Blinder Arc 640.

Vzhledem k tomu, že mě nightride prostě baví a s ohledem na fakt, že pokud už jedu v noci na kole, tak je to spíše v terénu a ne jen po městské cyklostezce, jsem zaměřil svou pozornost jednoznačně na nejvýkonnější modely z dané řady a o tyto kousky požádal zástupce značky k zapůjčení. Konkrétně to byly modely Knog Blinder Road 400 a Knog Blinder Arc 640.

Jistě máte všichni dostatek důvtipu a pochopíte, že číslovka v označení modelu reprezentuje světelný výkon každého světýlka, konkrétně se zde hovoří o hodnotě svítivosti v jednotkách „lumen“. Tedy 640 „lumíků“ u jednočočkového světla Blinder Arc a 400 „lumíků“ u „tupláku“ Blinder Road. Jako bonus mi pak na stole přistál malý reflektor Blinder Arc 1.7 (170 lumenů), který se hodil pro porovnání výkonnosti.

Knog Blinder Road 400 - testKnog Blinder Road 400 s původním držákem na helmu

Ocelové město se silikonovými základy

Nejen světla pocházející od Knogu mají v daném segmentu poměrně zajímavou a dosti specifickou konstrukci, kdy se za základní stavební materiál považuje silikon. Proč ne! Materiál je to plastický, přizpůsobivý, odolný a na omak příjemný. Samozřejmě že ze silikonu nelze udělat vše. Malou blikačku ano, velké výkonné světlo s kvalitní čočkou nikoliv. Proto je u modelu Blinder Arc i Blinder Road kombinované základní kovové tělo (hliníková slitina) a silikonová zadní část a zejména pak silikonový upínací pásek.

Charakteristickým prvkem obou světel je nápadné žebrování pomáhající s odvodem tepla při delším zatížení. Odlišnosti najdete v ovládání a lehce v upínání. I když jak se to vezme. V obou případech je na těle světla silikonový proužek, který je zakončen kovovou přezkou, jež se zahákne a zacvakne do kovem zesíleného protikusu. Aby vše hezky drželo, nespoléhali se tvůrci pouze na pružnost samotného silikonu, ale také na decentní magnet, který jistí přezku v zapnuté poloze.

Naznačené rozdíly upnutí jsou spíše ve způsobu a poloze spojení upínací části se samotným tělem, kdy je pásek pod reflektorem (Blinder Arc) nebo za ním (Blinder Road). Vítanou a často popularizovanou předností světel Knog je jejich 100% voděodolnost (lze je hodit do sklenice s vodou), na níž má ve velkém zásluhu opět silikon.

Vedlejším efektem, nebo spíš jakýmsi logickým dopadem vodotěsnosti je „nerozebíratelná“ konstrukce. Jinak řečeno plná integrace akumulátoru do samotného těla. Zajímavé je i nabíjení, k němuž slouží výklopná placička pro přímé zapojení do USB zásuvky. Buď přímo do počítače, nebo prostřednictvím „USB“ kšandy třeba do běžné zásuvky pomocí standardní USB nabíječky pro telefon a jiná zařízení. K tomuto pár praktických postřehů dále v textu.

Knog Blinder Arc 640 - testKnog Blinder Arc 640

Cvakni jednou, cvakni dvakrát

Poslední bod samotného popisu věnujme ovládání, které je ale, minimálně v jednom případě, krystalicky jasné. U světla Blinder Arc se nachází na horní části jediné tlačítko, které aktivuje světlo delším stiskem, cca 3 vteřiny. Jednoduchým cvaknutím měníte výkonnostní módy kontinuálního svícení (mód 1, 2 a 3, plus blikání). Vypíná se opět dlouhým stiskem. Jasné, prosté, funkční! U modelu Blinder Road s dvojicí reflektorů je situace o poznání složitější, ale zase lze nastavit vše dle vašich představ.

Na těle tohoto světla se nachází dvě tlačítka, kdy se jedním reflektor zapíná/vypíná a mění se či kombinují obě čočky (úzký kužel do dálky, široký na blízko). Druhé tlačítko ovládá výkon opět v režimu 1, 2, 3 a blikání. Když to zkrátím, dohromady se lze dopracovat k 11 kombinacím svícení či blikání, což je hodně! Po chvíli se v tom lze ale vyznat a používat pár osvědčených postupů pro svůj užitek či požitek!

Yeti SB5c - testJedna noční momentka z testování Yeti SB5c

Co v krabici (ne)bylo

Balení světélek Knog je podobně jako lampičky samotné jednoduché, elegantní a funkční. Obsah balení se přitom model od modelu lehce liší. Nejvíc je toho přidáno k modelu Blinder Arc 640. Zde najdete držák pro upevnění světla na helmu a k němu dva velcro pásky (s oboustranným suchým zipem), dále protiskluzovou samolepící podložku, náhradní upínací díl pro starší řídítka menšího průměru a malý imbus pro jeho přemontování. A zapomenout nesmíme ani na nabíjecí USB kšandu.

U modelu Blinder Road je přibaleno víceméně to samé, jen se zde nemění upínací pásek jako celek, ale pouze jeho delší pružná část s přezkou, která je k tělu světla nacvaknutá, nikoliv montovaná. Nejchudší výbavu má drobný Knog Blinder Arc 1.7, u něhož je přibalena jen USB kšanda a samolepící protiskluzová podložka.

Knog Blinder Arc 640 - testKnog Blinder Arc 640

Nabiju, nasadím, zapnu a jedu!

Konečně máme za sebou teoretický popis a můžeme plynule přejít k reálnému použití. Vše vcelku pochopitelně začíná nabíjením, které lze provádět na několik způsobů. Nejsnazší je vyklopit USB pacičku, zasunout do USB zásuvky v počítači a na konci směny, poté co se červená kontrolka změní na zelenou, světlo odpojit a jít jezdit. U malé blikačky proč ne, s velkým světlem u notebooku to ale není úplně praktické.

Je zde tedy druhá možnost použít onu USB kšandu a opět jako zdroj využít PC nebo Mac, případně sáhnout po klasické USB nabíječce. Věřím, že si každý jistě najde svůj ideální způsob, mně osobně se nejvíce osvědčila poslední možnost. Chápu, že je to takto elegantní a poměrně kompaktní řešení, osobně bych byl ale spíš pro použití klasické micro USB zdířky s gumovou krytkou, abych mohl světlo připojit snadno jedním z pestré sbírky svých propojovacích/nabíjecích kabelů. I když pak by se asi hůře řešila a garantovala voděodolnost! Takže jde zas vlastně jen o zvyk.

Nabíjení přitom trvá vcelku přiměřený čas podle míry vybití a velikosti zvoleného světla. Reálně se pohybujeme v řádu několika málo hodin v případě použití běžné USB nabíječky pro mobily a jiná zařízení.

Knog Blinder Arc 640 - test

Knog Blinder Arc 640 - testKnog Blinder Arc 640 – nabíjecí USB pacička (nahoře) a připojená USB kšanda (dole)

Cvak tady, cvak tam

Jestli jsem u nabíjení lehce brblal, v otázce upevnění světla Knog na řídítka nemám připomínek. Jednoduché, rychlé, bezpečné a stabilní. Na oversize řídítkách (průměr 31,8 mm) nemáte žádný problém a z výroby nasazené očko dokonale drží, navíc se díky silikonu nehne ani při jízdě divokým terénem. Na užší řídítka se vyplatí použít přiloženou pásku nebo vyměnit upínací oko za kratší. Šikovné je – u světýlek Knog Blinder Arc – že se lampa na upínacím mechanizmu může lehce vyklánět do stany, díky čemuž si snadno a přesně namíříte světelný tok přímo před přední kolo.

S upínáním na helmu je to už trochu složitější, tedy zejména vymyslet jak a kudy protáhnout pásky se suchým zipem právě u vaší helmy. Zkoušel jsem to na dvou různých helmách (Bell Stoker a Uvex Quatro Pro) a nebylo to úplně snadné. Taky bych osobně radši použil pružné pásky nebo pásky stahovací, než tyto pevné „sucháčové“. Stačí ale trocha fantazie a ono to nakonec půjde. Na helmu jsem ve výsledku upevnil „dvoubrýlový“ Knog Road, který k tomuto způsobu použití svým tvarem vysloveně vybízí.

Knog Blinder Road 400 - testKnog Blinder Road 400 – nabíjecí USB pacička

Máčknu jednou, máčknu dvakrát

Z hlediska ovládání není podlouhlému světlu Knog Blinder Arc absolutně co vytknout. Ovládací tlačítko je sice poměrně malé a zapuštěné, snadno jej ale nahmátnete i s dlouhoprstými rukavicemi. Jednotlivé stupně výkonu jsou barevně odlišené kontrolní diodou (modrá/tyrkysová/zelená/tma – cca 100/75/50%/blikání), proto máte vždy dokonalý přehled nad svým světlem.

U Knogu Blinder Road je situace o něco složitější. Zde jsou dvě tlačítka, která jsou lehce schována za hranou světla a nejsou proto až tak komfortně přístupná a dobře nahmátnutelná jako u modelu Blinder Arc. Také chvíli trvá, než si osvojíte logiku ovládá dvou reflektorů, i když je to v principu prosté a ikonky nad tlačítky vám v tom pomohou. Tedy za tmy vám ikonky nebudou asi k ničemu, takže trénujte radši doma za světla.

Záludnost, ve velkých uvozovkách, světel Knog je v tom, že jejich reflektory svítí skutečně jen dopředu, proto se hůře posuzuje co zrovna svítí a jak moc. Do světla samotného se rozhodně nedívejte, to byste mohli oslepeni záhy narazit do stromu nebo spadnout do škarpy. Stačí dát dlaň před světlo nebo posvítit před sebe na zem. Jak ale bylo psáno, stačí chvilka zvyku a při troše snahy nahmátnete tlačítka i s helmou a světlem na hlavě a budete pak řídit světelný tok jak zrovna budete potřebovat.

Knog Blinder Road 400 - testKnog Blinder Road 400 je jako šitý pro upevnění na helmu

Moje oblíbená kombinace

Večerní jízdy za šera a tmy mě osobně hodně baví a s Knogem to nebylo poprvé, co jsem se zase na čas znovu nadchl pro nightride. Mám tedy s čím porovnávat. Přiznávám ale rovnou, že jsem zatím neměl možnost zkombinovat dvě světla, jedno výkonné na řídítka a jedno kontrolní na helmu, to až nyní. Jako zcela ideální mi přitom přišla kombinace Knog Blinder Arc 640 na řídítka a Knog Blinder Road 400 na helmě.

Druhé zmíněné světlo je hezky kompaktní a poměrně lehké (105 g), proto nepůsobí na hlavě jako vyslovené závaží. Zmíněná kombinace dle mého parádně fungovala jak teoreticky a montážně, tak hlavně světelně. Blinder Arc na řídítkách má vysoký výkon a více než kvalitně zužitkovaných 640 lumenů. Kužel jeho světla není ani zbytečně úzký, ale ani zbytečně široký, je prostě akorát pro osvětlení toho nejdůležitějšího před vaším kolem.

Na zpevněných cestách bohatě stačí střední výkon, v terénu si člověk libuje, když může přepnout na 100% palbu. Na pěšinkách mezi stromy je pak parádní, když si zapnete i druhé světlo na helmě, kde jsem po chvíli laborování logicky použil užší kužel „do dálky“ a jeho pomocí kontroloval vzdálenější horizont. S touto kombinací jsem byl plně uspokojen a vůbec jsem neměl potřebu přemýšlet o tom, že bych potřeboval „velké světlo“ s externím akumulátorem.

Knog Blinder Road 400 - testVelcro pásky je ale třeba důmyslně a pevně omotat. Zde je to za účelem focení uchyceno jen letmo, každopádně takovéto upnutí křížem jsem běžně používal při reálném nasazení.

Když se rozsvítí červená

Na velké světlo bych si vzpomněl jen ve chvíli, kdy bych plánoval velký výlet dále od civilizace, jelikož nikdo nemůže čekat, že reflektor s integrovanou baterií vydrží celou noc na plný výkon. Přesnou dobu výdrže jsem exaktně neměřil, ale několikrát jsem se v terénu přiblížil k její hranici. Reálně se mi potvrdilo, že zejména Blinder Arc vydrží, při rozumném střídání režimů svícení, poctivé dvě tři hodiny, což je pro mě osobně časový strop mých klasických večerních a nočních výletů.

Je to více než dostatečná rezerva pro večerní dojezd domů, ale také zcela dostatečná výdrž pro večerní řádění po lesích, když se člověk potřebuje po práci odreagovat. Lepší výkony v tomto směru vykazoval Knog Blinder Arc, který dle údajů výrobce zvládne 1,7 hod na 100 %, 3,3 hodiny na 75 %, 7,3 hod na 50 % a přes 15 hodin v režimu blikání. Blinder Road je na tom dle tabulek lépe – až 2,3 hodiny na plný výkon, tedy při využití pouze jednoho reflektoru. Při svitu obou na 100 % by měl vydržet 1,5 hodiny.

V praxi se mi ale stávalo, že se kontrolní červená dioda signalizující pokles kapacity baterie rozsvítila o poznání dříve na dvouokém Blinderu Road, než na pistolovém Blinderu Arc. V každém případě, když se červená kontrolka rozsvítí, neznamená to okamžitý konec zábavy. Klidně ještě půl hodiny můžete svítit střídavě na 100 a 75 % a nic se nestane. Překročíte-li ale únosnou mez, začne elektronika sama postupně omezovat výkon.

Vždy máte ale na dojezd alespoň blikačku a také se vám nestane – jako u jednoho mého čínského světla – že vám dojde šťáva a najednou je konec a už si ani neškrtnete. To jsou pak zážitky… Mohl bych vám vyprávět o sledování světlého pruhu na obloze mezi stromy a poslouchání, jestli to pod koly šustí správně či podezřele…

Knog Blinder Arc 640 - testKnog Blinder Arc 640

Abych nezapomněl…

Na hraní jsem měl i výše zmíněné menší světélko Knog Blinder Arc 1.7, které jsem rovněž nejednou použil na kole. V tomto případě se ale jedná více o příjemné, kompaktní, snadno nabíjecí a vzhledově atraktivní „dojezdové“ světlo, než o plnohodnotný terénní reflektor. Jeho výkon je vzhledem k jeho rozměrům velice pěkný, na výpravu přes les bych se s ním ale nepouštěl. Snad jen pouze po lesních asfaltových chodníčcích a širších lesních cestách.

Hodně záleží na tom jak jezdíte a co od svého světla požadujete. Na Blinder Arc 1.7 se vztahuje vlastně skoro ten samý popis jako na Blinder Arc 640, jen s ohledem na nižší světelný výkon. 170 lumenů je zkrátka o dost méně než 640 lumenů. Výběr je ale vždy na vás a sáhnout můžete třeba po střední variantě Knog Blinder Arc 220 nebo druhé nejvýkonnější variantě Blinder Arc 5.5.

Zážitky v sedle Cannondale Slate CX 1 s nočním návratem k autu…

 Světla Kong Blinder Arc a Road – závěr

Světélka Knog Blinder Arc a Blinder Road nejsou zrovna za hubičku, tak už to ale se stylovými a hlavně funkčními produkty bývá. Jistě by se našla mnohá a třeba i výkonnější konkurence, já mám ale naštěstí v popisu práce hodnotit především výkon, ovládání a další praktické parametry. A po všech těchto stránkách mě světélka Knog nadchla a mám k nim proto jen pár menších výhrad. Krásné a evidentně kvalitní je jejich provedení, luxusně snadné, jisté a bezproblémové je upínání a u modelů Blinder Arc i ovládání. Knog Blinder Road se v rukavicích ovládá trochu hůř, jestli on ale nepatří spíš na silnici???

Zcela nekompromisní jsou také jejich výkony, kdy ani kapesní Knog Blinder Arc 1.7 není žádné ořezávátko. Blinder Road 400 se svým výkonem a charakterem krásně hodí na silnici, kde můžete dle situace přepínat či kombinovat dva různé kužely, případně je šikovný jako druhé světlo na helmu. Trochu dražší doplněk. Pokud nechcete utratit za osvětlení půl své výplaty, sáhněte po Knogu Blinder Arc 640, který dokáže splnit snad vše, co pro večerních pár hodin v lese požadujete.

Už jsem viděl světla s mnohem vyšším jmenovitým výkonem než je 640 lumenů, zde se ale tato hodnota zdá jako naprosto dostatečná především díky kvalitní a promyšlené optice. Knog Blinder Arc 640 si tak dovedu představit jako své jediné světlo (mimo velkého expedičního světla s externím akumulátorem), které osvítí tolik, abych se nebál se svým kolem vyrazit za tmy do lesa. K tomu všemu je Blinder Arc 640 stále příjemně malý a kompaktní (hmotnost 150 g), proto jsem jej na podzim házel preventivně do batohu při téměř každé odpolední vyjížďce a nejednou za něj byl rád, když se můj návrat proti plánu o něco prodloužil.

CENY A HMOTNOSTI PLUSY MÍNUSY
Knog Blinder Arc 1.7
Hmotnost: 100 g
Cena: 1 149 KčKnog Blinder Arc 640
Hmotnost: 150 g
Cena: 2 699 Kč

Knog Blinder Road 400
Hmotnost: 105 g
Cena: 2 199 Kč

Kompaktní provedení a nízká hmotnost
Pevné kovové tělo
Krásně jednoduché a snadno použitelné upínání
Upínání jištěné drobným magnetem
Snadné ovládání (Blinder Arc)
Možnost natáčení do stran (Blinder Arc)
Vodotěsnost
Snadné nabíjení přes USB
Špičkový světelný výkon
Skvěle zpracovaná optika
Blinder Arc 600 a Blinder Road 400
Příslušenství pro montáž na helmu
Náhradní pásek pro upnutí na užší řídítka
Blinder Road 400
Možnost volit, střídat či kombinovat úzký a široký kužel světla
Černá silikonová část na sebe lepí jemný prach, ale to je jen takový malý estetický prohřešek
Pro někoho cena…
Nabíjení přes výklopný USB konektor není úplně nejsnazší, s USB kšandou je to lepší ale lze to přijmout jako daň vodotěsnosti
Blinder Road 400
V rukavicích hůře dostupné ovládací tlačítka
Pro začátek složitější logika přepínání reflektorů
Pocitově menší kapacita baterie (výdrž) než udává výrobce

Foto: Štěpán Hájíček